Η φράσις «άντε γαμήσου» αποτελεί γλωσσολογικώς συνδυασμόν του επιφωνήματος άντε (εκ του άγω = φέρω, οδηγώ, άγετε, άετε, άϊτε, άϊντε, άντε), και την προστακτικήν του ρήματος γαμέω-ώ (= νυμφεύομαι, και μεταγενεστέρως = κάνω σέξ).
Το «άντε γαμήσου» αποτελεί σήμερον συχνοτάτην βαρείαν ύβριν των λεξιπενικών νεοελλήνων, συμπληρουμένη πλειστάκις διά της λέξεως «ρε μαλάκα», ή «μωρή».
Ως προς την εννοιολογικήν της υπόστασιν ισχύουν τα εξής:
* Εάν η ύβρις «άντε γαμήσου» απευθύνεται προν άνδραν,
Το «άντε γαμήσου» αποτελεί σήμερον συχνοτάτην βαρείαν ύβριν των λεξιπενικών νεοελλήνων, συμπληρουμένη πλειστάκις διά της λέξεως «ρε μαλάκα», ή «μωρή».
Ως προς την εννοιολογικήν της υπόστασιν ισχύουν τα εξής:
* Εάν η ύβρις «άντε γαμήσου» απευθύνεται προν άνδραν,
ενέχει κυριολεκτικώς την έννοιαν της παραπομπής αυτού προς πρωκτικήν συνουσίαν, δηλαδή ο υβρίζων παραπέμπει τον αντίπαλον συνομιλητήν προς ομοφυλοφιλικήν πράξιν, συνεπώς η ύβρις εμπεριέχει στοιχεία λίαν αρνητικής τοποθετήσεως του ομιλητού επί της ομοφυλοφιλίας και σαφώς προσβάλει τον αποδέκτην ως αμφισβητούσα τον ερωτικόν του προσανατολισμόν.
Η φράσις δηλαδή ταυτίζεται εννοιολογικώς με το «είσαι πούστης ρέ!» Μεταφορικώς όμως, μολονότι βαρεία, η ύβρις έχει ατονήσει συν τω χρόνω, με αποτέλεσμα σήμερον να σημαίνει απλώς «άει παράτα μας ρέ», «άσε μας ήσυχους», δηλαδή κατέστη πλέον soft ή light! * Αντιθέτως, εάν η ύβρις «άντε γαμήσου» εκστομίζεται προς γυναίκαν – σχετικώς ασύνηθες – εμπεριέχει το μήνυμα της παραπομπής της κυρίας προς »θεραπευτικήν» ετεροφυλοφυλικήν συνουσίαν. Αυτό αυτοδικαίως ερμηνεύεται ως άποψις του ομιλητού περί πεοπενίας της κυρίας (πεοπενική κυρία = ερωτικώς εστερημένη). Δηλαδή η ύβρις «άντε γαμήσου» απλώς διατυπούμενη σημαίνει «άντε κυρία μου να κάνεις έρωτα μπάς και ηρεμήσεις και βάλεις μυαλό ». Αυτό καθομολογεί το γεγονός ότι εν τοις λαικοίς στρώμασι κυριαρχεί η άποψις ότι διά πάσαν νευρωσικήν ή ψυχοπαθολογικήν κακοδαιμονίαν των Ελληνίδων, πταίει πάντα η έλλειψις ερωτικών επαφών (σέξ). Παραδείγματα: 1) Μαρία: «Δε στο δίνω ρε κάθαρμα το διαζύγιο. Θα σε ταλαιπωρήσω τέσσερα χρόνια και θα σου φάω και όλη την περιουσία!» Κώστας: «Αντε και γαμήσου μωρή σκρόφα!». 2) Διαιτητής ποδοσφαίρου: «Επιμένω, έχεις κόκκινη κάρτα, ήταν φάουλ!» Ποδοσφαιριστής: «Αντε γαμήσου ρε μαλάκα!». 3) Υπουργός: «Κύριε Πρωθυπουργέ, έχω αντίθετη άποψη, δεν θα ψηφίσω το Νομοσχέδιο» Πρωθυπουργός: «Αντε γαμήσου ρέ μαλάκα, καραγκιόζη που έχεις και άποψη». Πηγή: Απόσπασμα από το βιβλίο «Η Ψυχολογία των Ύβρεων και των Ιδιωματισμών» του Δρ. Χαράλαμπου Γκούβα, ΄Ιδρυμα «Μουσείο Τεχνών και Επιστημών Πρέβεζας», 2002.πηγη πολιτισμός πολίτης
αναρτήθηκε από Κατερίνα Ζηκούλη on Κυριακή, 21 Μαρτίου 2010
Να είστε όλες και όλοι καλά,
εντός και εκτός Ελλάδας.
8 σχόλια:
Επιτέλους Ανέστη έδωσες τα φώτα σου στην κατανόηση βαρυσήμαντων εκφράσεων ευρείας κατανάλωσης, για να ξέρουμε τι λέμε και όχι απλώς να τα λέμε από συνήθεια !
Εύγε !
Πολύ καλή ερμηνεία.
Δεν την βρίσκεις ούτε στο Ερμηνευτικό Λεξικό του Δημητράκου.
Βρες κι άλλα.
Καλό βράδυ.
Άντε, καλή σου μέρα Ανέστη!
Επιτέλους να ξέρουμε τι λέμε!
Η ευχή μιλάει καθαρά για ξελαμπικάρισμα του νου,αν και δεν φαίνεται να πιάνει!
Να είσαι καλά Ανέστη,καλό βράδυ!
Χρήστο
βαρυσήμαντες καθημερινές κουβέντες.
ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ
διψάς για μάθηση βλέπω.
Καλό βράδυ να έχεις.
Φοίβο
καλό βράδυ στη Κύπρο.
Zeidoron
η γνώση είναι δύναμη.
Καλά να είσαι,καλό σου βράδυ.
Δημοσίευση σχολίου